περιβαλλοντικά προγράμματα

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ 2ου Γ. ΑΧΑΡΝΩΝ

  • 2003-2004: «Μαθαίνω την πόλη μου ? ακούγοντας τους δρόμους της», ένα πρόγραμμα που ασχολήθηκε με το ιστορικό γίγνεσθαι της πόλης των Αχαρνών. Υπεύθυνες καθηγήτριες Ζήκου Αθηνά (ΠΕ 02) και Σωτηρίου Λήδα( ΠΕ 06).
  • 2004-2005: «Ό, τι μας ενώνει . είναι ισχυρότερο απ? ό, τι μας χωρίζει» , πολιτιστικό πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση , που εξέτασε το συμβολισμό των σημαιών και των εθνικών ύμνων , εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές των λαών.
  • 2004-2005: «Τα σπίτια της Παναγιάς στο Αιγαίο», ένα οδοιπορικό στα μοναστήρια και τις εκκλησιές της Παναγιάς στις Κυκλάδες . Υπεύθυνες καθηγήτριες Αργυρώ Αλεξανδροπούλου (ΠΕ05) και Ζήκου Αθηνά (ΠΕ02). Οι μαθητές βρήκαν στοιχεία μέσα από μια πλούσια βιβλιογραφία και ακολούθησαν διάφορες μεθόδους εργασίας (ομαδική, έρευνα, βιωματική, ανάθεση ρόλων). Τέλος, η μαθήτρια Γαβρίδη Σοφία έγραψε ένα θεατρικό έργο με τίτλο «Το θαύμα που άλλαξε τη ζωή τους», εμπνευσμένο από το θέμα της εργασίας, μοιράστηκαν οι ρόλοι στους μαθητές και η παράσταση ανέβηκε στις 20 Ιουνίου, στο χώρο του σχολείου, παρουσία επίσημων φορέων της περιοχής, γονέων και μαθητών.
  • 2005-2006: «Τα σπίτια της Παναγιάς στο Αιγαίο», Μέρος Δεύτερο: Νησιά Βορειοανατολικού Αιγαίου και Δωδεκάνησα. Υπεύθυνοι καθηγητές Αργυρώ Αλεξανδροπούλου (ΠΕ05) και Τσαλκίδης Αρτέμης (ΠΕ03). Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 23 μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου. Οι μαθητές ερεύνησαν, συγκέντρωσαν πληροφορίες για τη γεωγραφική θέση, αρχιτεκτονική, ιστορία και λαογραφία των νησιών του Βορειανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα εργάστηκαν ομαδικά φτιάχνοντας ένα έντυπο, που ήταν και το αποτέλεσμα της συνεργασίας τους.
  • 2008-9: «Α) Ανακύκλωση/ Β) Διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου». Υπ. καθηγ.: Καλομοίρη Σ. (ΠΕ5), Μακρή Β. (ΠΕ2) Το πρώτο με τον τίτλο «Ανακύκλωση» πραγματοποιήθηκε από τα παιδιά της Β΄ τάξης. Οι μαθητές, αφού χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας με γνώμονα τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα του καθενός, ανέλαβαν τις εξής υπευθυνότητες: α) λήψη φωτογραφιών σχετικών με τη θετική ή αρνητική εικόνα που παρουσιάζουν το σχολείο, η γειτονιά και ο ευρύτερος χώρος όπου συχνάζουν οι μαθητές β) σύνταξη 2 ερωτηματολογίων. (Ερωτήθηκαν καθηγητές και μαθητές του σχολείου τους και στο άλλο άνθρωποι της γειτονιάς του σχολείου αλλά και της περιοχής ) γ) αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με την εργασία τους στο διαδίκτυο. δ) κατασκευή και διακόσμηση κάδων ανακύκλωσης για τις αίθουσες και τους διαδρόμους του σχολείου τους.

        Επίσης, τα παιδιά της ομάδας αυτής βγήκαν επανειλημμένα στον προαύλιο χώρο του σχολείου με γάντια και πλαστικές σακούλες και μάζεψαν τα προς ανακύκλωση απορρίμματα ξεχωριστά από τα οργανικά. Αυτό συνέβαλε όχι μόνο στην προσωπική τους ευαισθητοποίηση αλλά και τον παραδειγματισμό-ελπίζουμε και προβληματισμό- των υπόλοιπων μαθητών του σχολείου μας.

        Το δεύτερο πρόγραμμα εκπονήθηκε από τα παιδιά της Γ΄ τάξης με τον τίτλο «Διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου του σχολείου». Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες εργασίας και ανέλαβαν α) τη λήψη φωτογραφιών και αποτύπωση του περιβάλλοντος χώρου, ως είχε πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών προς διαμόρφωση αυτού. β) σύνταξη ερωτηματολογίου. γ) αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο σχετικών με περιβάλλοντες χώρους άλλων σχολικών κτηρίων ή μη. δ) εύρεση λύσεων και προτάσεων με βάση το αρχιτεκτονικό σχέδιο του σχολείου τους με σκοπό τον εξωραϊσμό του. Το μέλημα των παιδιών ήταν να δημιουργήσουν κάποιες γωνιές αναψυχής κατά την κρίση τους. Σ΄ αυτό συνέβαλε και η συνέντευξη που είχαν με αρχιτέκτονα μηχανικό και αρχιτέκτονα τοπίου. Και ε) δεντροφύτευση και δημιουργία παρτεριών-λαχανόκηπου. Οι μαθητές αρχικά προετοίμασαν το έδαφος (ξεχορτάριασμα) και άνοιξαν λακκούβες στις οποίες φύτευσαν κυπαρίσσια, αρωματικά φυτά και λαχανικά της εποχής, σύμφωνα με τις υποδείξεις του γεωπόνου του Δήμου Αχαρνών. Τα συγκεκριμένα παιδιά βοήθησαν τους συμμαθητές τους, της Β΄ τάξης, στη διακόσμηση μερικών κάδων ανακύκλωσης.

                Πραγματοποιήθηκαν οι τρεις παρακάτω δραστηριότητες-εξορμήσεις: α) τριήμερη επίσκεψη στο κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στο Κόρθι της Άνδρου, η οποία υπήρξε μια πολύτιμη βιωματική εμπειρία για τα παιδιά. β) ημερήσια επίσκεψη στο κέντρο διαχείρισης απορριμμάτων του Κ.Π.Ε. Δραπετσώνας. Τα παιδιά ενημερώθηκαν για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Ελλάδα και σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμμετείχαν σε βιωματικά παιχνίδια του κέντρου και έκαναν μια αυτοψία του τοπίου γύρω από τις εγκαταστάσεις του κέντρου. γ) συμμετοχή στη δεντροφύτευση του Δήμου Αχαρνών.

  • 2009-10: «Ζωντανά» άχρηστα/ Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου σχολείου» Υπ. καθηγήτριες: Κούρου Στ.(ΠΕ15), Μακρή Β. (ΠΕ2), Κανελλάκη Κ. (ΠΕ2). 

       Συμμετείχαν 25 μαθητές της Β΄ τάξης και 15 της Γ΄.

Οι δύο ομάδες, καθ? όλη τη διάρκεια του έτους, ασχολήθηκαν με:

1.Την καθαριότητα του περιβάλλοντος εξωτερικού χώρου. Αγοράστηκε ένας μεγάλος κάδος και διαμορφώθηκε κατάλληλα για την ανακύκλωση στο εσωτερικό του σχολείου. Επίσης τοποθετήθηκαν άλλοι 12 μικρότεροι κάδοι στις τάξεις. Δημιουργήθηκε ομάδα προώθησης της ανακύκλωσης και ελέγχου των κάδων

2.Το βάψιμο των στύλων του μπάσκετ

3.Τη φύτευση δέντρων και φυτών στο χώρο του σχολείου και τη φροντίδα τους. Με την συνδρομή των γονέων και των συναδέλφων φυτεύτηκαν 30 δέντρα και φυτά στον περιβάλλοντα χώρο. Επισκευάστηκε και επαναλειτούργησε το μηχανικό πότισμα στον περίβολο του σχολείου.

4. Χριστουγεννιάτικο bazaar με ανακυκλωμένα κεριά, κάρτες , στεφάνια και κασετίνες χειροποίητες από ύφασμα τζιν για την εξοικονόμηση χρημάτων που χρησιμοποιήθηκαν στο πρόγραμμα για την αγορά υλικών και εργαλείων.

5.Παραγωγή θεατρικού δρώμενου και παρουσίασή του στο σχολείο και στην κοινότητα. Κατασκευή κουστουμιών από ανακυκλώσιμα υλικά (εφημερίδες, πλαστικό, αλουμινόχαρτο)

και παραγωγή δρώμενου με τίτλο «ζωντανά-άχρηστα» που παρουσιάστηκε στο σχολείο και στο 16ο παιδικό φεστιβάλ του δήμου Αχαρνών στο αμφιθέατρο Μίκης Θεοδωράκης, στις 4 Ιουνίου.

  • Στις 26-11-2010 το σχολείο μας συμμετείχε στην Εκδήλωση ?Επιστημονική Συνάντηση Νέων για το Περιβάλλον και την Αειφορία που συνδιοργάνωσαν η Δ/νση Δ.Ε. Ανατ. Αττικής και τα εκπ/τήρια Ζηρίδη, με θέμα «Το σχολικό κτίριο και η σχολική αυλή ως πλαίσιο και εργαλείο της εκπ/σης για το Περιβάλλον και την Αειφορία».

     Μαθητές της Γ΄ τάξης (σχ. ετ. 2009-2010) , με τη συνοδεία των εκπ/κών κ. Μακρή Β. (ΠΕ02) και κ. Κανελλάκη Κ. (ΠΕ02) εκπροσώπησαν το σχολείο μας και παρουσίασαν τις εργασίες που εκπόνησαν κατά τα σχ. έτη 2008-2009 και 2009-2010 στα πλαίσια προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπ/σης, όπου και συμμετείχαν. Συμμετείχαν οι :Ι. Μιχαηλίδης, Ελ. Μιχαηλίδου, Χρ. Αναγνώστου, Σ. Μπράτση , Κ. Ροπόδης , Χ. Μπόβολος, Β. Ουρεϊλίδου.

  • 2010-11: 

       ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Με την καθοδήγηση των εκπ/κών Σ. Κούρου και Μοντεσάντου Β. δημιουργήθηκε η περιβαλλοντική ομάδα με την συμμετοχή 47 μαθητών του σχολείου. Οι              στόχοι της ομάδας ήταν: καθαριότητα-καλλωπισμός του προαύλιου χώρου και συστηματική εφαρμογή της ανακύκλωσης. Κίνητρο αποτέλεσε η συμμετοχή στο διαγωνισμό του Αειφόρου σχολείου από την Ελληνική        Εταιρεία Περιβάλλοντος.

       ΝΟΕΜΡΙΟΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ: Bazaar- Η ομάδα ξεκίνησε να περισυλλέγει βιβλία, παιχνίδια, ρούχα, αξεσουάρ και άλλα αντικείμενα. Επίσης, αξιοποιώντας παλιά χριστουγεννιάτικα δέντρα έφτιαξε χριστουγεννιάτικα              στεφάνια και στολίδια. Σε συνεργασία με τις κ.κ. Κανελλάκη, Λουκαδάκου, Γκίκα και Μακρή, πραγματοποιήθηκε το Bazaar. Τα έσοδα διατέθηκαν: 300 ? , ως χρηματική ενίσχυση στον εθελοντικό οργανισμό                  ?το Χαμόγελο του Παιδιού? Εμπλουτισμός της σχολικής βιβλιοθήκης με νέους τίτλους και αγορά 16 ακόμα βιβλίων. Αυτοχρηματοδότηση της περιβαλλοντικής ομάδας (αγορά υλικών, εργαλείων, χώματος,                    χρώματος κ.α.) .

       ΜΑΡΤΙΟΣ: Πραγματοποιήθηκαν μονοήμερες επισκέψεις στα εγκεκριμένα περιβαλλοντικά κέντρα,

       το ΚΠΕ Υπάτης όπου παρακολούθησαν το πρόγραμμα: "Το δασικό οικοσύστημα της Οίτης"

       και το ΚΠΕ Ακράτας με το πρόγραμμα: "Ο υγροβιότοπος της λίμνης Τσιβλού"

       Συμμετοχή στην Παγκόσμια Εβδομάδα για την Εκπαίδευση, της Action Aid με την παρουσίαση υλικού στην τάξη.

       Παρουσίαση στην ομάδα από τον οργανισμό ΚΕΘΕΝΑ του οικολογικού επιτραπέζιου Planet book.

       Εισαγωγή στοιχείων και δεικτών για το Διαγωνισμό του Αειφόρου Σχολείου.

       Σε συνεργασία με ?το Χαμόγελο του Παιδιού?, διατέθηκαν τα καπάκια που περισυλλέχθηκαν κατά το σχολικό έτος, για την αγορά αναπηρικών αμαξιδίων.

  • 2011-12:

    1.«ΤΙΠΟΤΑ ΧΑΜΕΝΟ» ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ-ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ                           

    2. ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ

Υπ. καθηγ: Κούρου Σ(ΠΕ15), Μοντεσάντου Β. (ΠΕ07). Συμμετέχοντες εκπ/κοί: Γκίκα, Μακρή, Μέλλου

     Για τρίτη χρονιά η παιδαγωγική ομάδα αποφάσισε να υποστηρίξει τα ίδια περιβαλλοντικά θέματα, επιζητώντας να εμπλέξει περισσότερους μαθητές με το μείζον ζήτημα της διαχείρισης και εξοικονόμησης φυσικών πόρων αλλά και με τη συμβολή του φυσικού περιβάλλοντος στην υγιή ανάπτυξη και καλλιέργεια της προσωπικότητας. Το σχολείο συμμετείχε και πάλι στο διαγωνισμό του Αειφόρου Σχολείου και η περιβαλλοντική ομάδα κινητοποιήθηκε με στόχο την υλοποίηση του συλλογικού οράματος που θέλει ένα νέο, καλύτερο σχολείο σε όλες του τις εκφράσεις (μάθηση-κοινωνία-ενέργεια-καινοτομία-ενεργοποίηση-δράση). Ένα σχολείο για τον πολίτη του σύγχρονου κόσμου, ενός κόσμου σε μεταίχμιο, όπου η ανάληψη ευθυνών σε σχέση με τα παγκόσμια ζητήματα, προβάλλει επιτακτική.

ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

Ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, χρήση διαφορετικών κάδων για χαρτί-πλαστικό-αλουμίνιο-μπαταρίες-μικρές ηλεκτρικές συσκευές. Επανάχρηση υλικών-εργαστήριο κατασκευών από ανακυκλώσιμα- BAZAAR. Το οικολογικό αποτύπωμα του σχολείου. Εκπόνηση μελέτης-σχεδίου δράσης για την συνολική μείωση στην κατανάλωση ενέργειας. Ευαισθητοποίηση-κινητοποίηση της μαθητικής κοινότητας στο θέμα κατανάλωση-διαχείριση ενέργειας.